Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2007

Γοργόνα ;



Οι μύθοι και οι θρύλοι , όχι μόνο του ελλαδικού χώρου, βρίθουν από τα μαγευτικά πλάσματα των θαλασσών.
Μαγευτικά γιατί δεν ανήκουν στην πραγματικότητά μας, όπως τουλάχιστον τη βιώνουμε και συνήθως χαρακτηρίζονται ως όμορφα πλάσματα, ιδιαίτερα όμορφα πολλές φορές.


Όπως μας λέει και ο Νικόλαος Πολίτης στις Παραδόσεις του (τομ.Β΄) οι αμόρφωτοι εκείνοι δεισιδαίμονες κάτοικοι των χωριών, εκείνοι οι απλοϊκοί, που τις νύχτες και τα σούρουπα η φαντασία και ο φόβος παράλλασε ότι προσλάμβαναν οι αισθήσεις, για να εξορκίσουν το κακό το βάφτιζαν όμορφο, καλόγνωμο…
Οι θαλασσινοί γυρνούσαν πίσω από τα ταξίδια τους στους ωκεανούς γεμάτοι με ιστορίες που έκαναν όλους να ανατριχιάζουν τα βράδυα γύρω από το αναμμένο τζάκι.






Τέρατα και πλάσματα περίεργα εικονογραφήθηκαν με λεπτομέρειες στους χάρτες του Μεσαίωνα και σε βιβλία.





Γοργόνα η αδελφή του Μεγαλέξανδρου, γοργόνα η Μέδουσα, γοργόνες και οι Σειρήνες του Οδυσσέα.








Τα απύθμενα βάθη των ωκεανών, ανεξερεύνητα ακόμη, λόγω άλυτων προς το παρόν πρακτικών θεμάτων.









Παραμυθάδες και σεναριογράφοι άντλησαν από τον πλούτο των λαϊκών θρύλων και μας έδωσαν ιστορίες περίτεχνες που αφήνουν στη φαντασία μια πόρτα ολάνοιχτη στο αναπάντεχο.


Άραγε αυτό, μας κλείνει το μάτι ; ή απλώς φωτογραφήθηκε το πλάσμα που έφτιαξε ένας «μάγος» των εφέ για κάποια ταινία του Hollywood και την έστειλαν στο διαδύκτιο για πλάκα?


(Έλαβα τις φωτογραφίες με mail. Ξεβράστηκε σε ακτή της Μαλαισίας. Πότε, που ακριβώς δεν αναφερόταν. Ούτε και κάποια άλλη πηγή επιβεβαίωσης)

αντιγράφω από wikipedia

Μετά την ήττα του Ουρανού (και τον επελθόντα κατακλυσμό του Δευκαλίωνα), η Γαία έσμιξε και με τον δεύτερο γιο της τον Ωκεανό (ιδεατή αντίληψη της πλημμυρίδας). Τα παιδιά τους είναι οι θεότητες της θάλασσας, των ποταμών, των λιμνών και γενικότερα του υγρού στοιχείου (δηλαδή οι εικόνες του υγρού στοιχείου όπως φάνηκαν μετά την άμπωτη).
Παιδιά του Πόντου και της Γαίας ήταν ο Νηρέας, ο Θαύμος, η Ευρυβία, ο Φόρκυς και η Κητώ. Ο Φόρκυς και η Κητώ (αδέρφια) "έσμιξαν" και έφεραν στον κόσμο τις τρεις Γραίες, επίσης τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη, καθώς και τις τρεις Γοργόνες (Σθενώ, Ευρυάλη και Μέδουσα).
Όλα τα παραπάνω πλάσματα της Ελληνικής μυθολογίας προήλθαν πιθανώς από την πρώτη αντίληψη των μεγάλων γεωφυσικών ανακατατάξεων που συνέβησαν στο γενικότερο ελλαδικό χώρο, πλαισιωμένα άλλοτε με αισθήματα φόβου και άλλοτε ελπίδας, αλλά όμως από αποδεδειγμένη παρατήρηση σε ποιητική έκφραση.
Συγκεκριμένα τα ονόματα των Γοργόνων σημαίνουν τα εξής : Σθενώ = δύναμη, Ευρυάλη = μεγάλο άλμα και Μέδουσα ή Γοργώ = άγριο βλέμμα.
Λέγεται ότι ήταν Κενταύρισσες, τις οποίες μεταμόρφωσε σε απεχθή τέρατα η Αθηνά, εξαιτίας της Μέδουσας. Από τις τρεις μόνο η Γοργώ ήταν θνητή. Συχνά συνδέονται με τις Σειρήνες.
Αντιπροσωπεύουν τα άγρια κύμματα της θάλασσας.

19 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

Βασιλική Ν. είπε...

Εξαιρετικό το ποστ σου!
Συμφιλίωση μύθου και πραγματικότητας!
Και ερωτιματικό μέσα μου:
Αφού είναι κόρες της Γαίας και του Ωκεανού, δηλαδή νερό και χώμα, μήπως είναι και πολύ συγγενείς μας;
Γοργονάκι μου σου στέλνω την καληνυχτιά μου για ένα καλό Σαββατοκύριακο και μια ωραία εβδομάδα! Ο υπολογιστής μου φτιάχτηκε και οι εμπειρίες μου των ημερών αυτών αγγίξαν το μυθικό σε σημείο που παρηγορήθηκα ανέλπιστα!
Φιλιά!

Roadartist είπε...

Ωραία αφορμή για post! Πραγματικά ενδιαφέρον! Ίσως υπάρχουν πολλά που δεν ξέρουμε..Τις συγκεκριμένες φωτογραφίες τις έλαβα και εγώ με email, αλλά δεν μπορώ να πειστώ οτι ειναι αληθινές.. Καλό σου βράδυ.

mrs Smith είπε...

crescenet
Thank’s for your good words but I’ am not interesting in your offer.

Shades είπε...

Ποστ στα μέτρα σου.
Παίρνεις μια εικόνα και μας μεταφέρεις δεκάδες πληροφορίες, οδηγείς τη σκέψη πέρα από μια εικόνα.. τι είναι αλήθεια βέβαια είναι δύσκολο να μάθουμε.
Καλημέρα και καλή βδομάδα.

mrs Smith είπε...

βασιλική μου
Τι να σου πω και εγώ, βιολογικά υποθέτω ότι συγγένεια θα υπάρχει, εάν υποθέσουμε βέβαια ότι αυτό το πλάσμα που βλέπουμε στις φωτογραφίες υπάρχει.

Τότε όμως, η επιστημονική κοινότητα, θα είχε ενδιαφερθεί ιδιαίτερα γι' αυτό το πλάσμα, και τα ΜΜΕ θα το είχαν τουλάχιστον παρουσιάσει. Θα το είχαμε δεί. Θα είχαμε διαβάσει κάτι. Ούτε και εσύ, έτσι?

Κυττώντας όμως, τις φωτογραφίες, με το υπόπτως "καθαρό" πλάσμα αναρωτιέμαι από που οι πρόγονοί μας άντλησαν την μορφή (περίπου)αυτού του πλάσματος και πως γεννήθηκαν οι τόσοι μύθοι?
Φιλιά και απο εμένα!


roadartist
Βλέποντας τις φωτογραφίες, άρχισα να ψάχνω. Δεν μπορώ να πω ότι βρήκα κάτι που να στηρίζει την ύπαρξή του. Βρήκα όμως ένα παλιό άρθρο στο ΒΗΜΑ του Παύλου Παπαδόπουλου που...σε βάζει σε σκέψεις...
http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=12486&m=C10&aa=1
Καλή σου εβδομάδα!

mrs Smith είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
mrs Smith είπε...

shades
Καλώς ήρθες σκιά :))
Ναι, είναι δύσκολο να μάθουμε, αλλά παράλληλα μαθαίνουμε και κάτι άλλο ψάχνοντας. Αυτό μου αρέσει!

Δεν μου αρέσει που δεν μπορώ να βάλω σωστά το link του Βήματος ώστε να το διαβάσει όποιος ενδιαφέρεται....:(

Καλή εβδομάδα και σε εσένα!

Βασιλική Ν. είπε...

Κοίτα τώρα να δεις,
είμαι παντελώς βεβαιη πως οι μύθοι στηρίζονται σε αληθινά γεγονότα, όλοι οι μύθοι, ειδικά αυτοί που έχουν φτιαχτεί προ Χριστού, γιατί εκεί σταματούν οι μύθοι, μετά έχουμε διασκευές τους, όχι γέννησή τους. Οπότε πιστεύω πως καιοι γοργόνες υπήρξαν!
Σε πεθύμησα ρε, πολύ σε πεθύμησα γαμώτο, κι έχω χαρά, διπλή και βάλε!
Δόξα τω Θεώ, γύρισε ο άνεμος!

mrs Smith είπε...

βασιλική μου
Αφήνουμε λοιπόν χώρο μέσα μας για το "απρόσμενο", για το απίστευτο, για το μυστήριο. Καλό είναι λέω.
Να πασπαλίζεται η καθημερινότητα και με μια κουταλιά "μαγείας".

Οι μύθοι -από ότι γνωρίζω- ριζώνουν σε αλήθειες που παραποιήθηκαν με τον πέρασμα των χρόνων. Εξ'άλλου , εκείνη την εποχή μόνο η προφορική παράδοση υπήρχε, πριν τον Όμηρο.
Ποιά είναι η αλήθεια πίσω από τον μύθο είναι σχεδόν αδύνατο να μάθουμε ποτέ.
Αφήνω το σχεδόν όμως.

Ο Π.Παπαδόπουλος σε εκείνο το άρθρο στο ΒΗΜΑ (που δεν μπορώ να κάνω τίποτα με το link) αναφέρει:

«Οι αρχετυπικές εικόνες», γράφει Ο Καρλ Γιουνγκ στο βιβλίο του «Psychology and Religion» («Ψυχολογία και θρησκεία»), «είναι μορφές ή εικόνες συλλογικής φύσεως οι οποίες εκδηλώνονται κυριολεκτικά σε όλη τη γη ως συστατικά των μύθων και την ίδια στιγμή ως προϊόντα προερχόμενα από το υποσυνείδητο των αυτόχθονων ανθρώπων».
Μπορεί όμως να εμφανισθεί σε ένα μύθο κάτι που είναι ξένο στο ανθρώπινο υποσυνείδητο;
Λογικό?

Φιλιά :)))))

mrs. marlowe είπε...

γειά σας παρέα, έίναι όμορφα να επιστρέφω σε γνώριμα νερά.
Να είσαι καλά και να μας ταξιδεύεις εκεί που ταξιδεύουν οι γοργόνες.

takis είπε...

Εγω πάντως αλλοιώς ξέρω/φαντάζομαι τις γοργόνες...λίγο πιο λαχταριστές ας πούμε!..

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Πολύ όμορφο ποστ. Εξαιρετικό!!!

Δε θα μου αρεσε η ιδέα να είναι αληθινές οι φωτο.

Η κατάσταση της κεφαλής δεν εναρμονίζεται με αυτήν του υπολοίπου σώματος.

Η μήπως εδώ και επειδή πρόκειται (υποτιθέσθω) περί ιχθυοειδούς, ισχύει αυτό που λένε "από το κεφάλι βρωμάει το ψάρι";

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

mrs Smith είπε...

mrs marlowe
Ο καθένας μας κι' ένα ταξίδι. Και κάπου εκεί οι μύθοι μας κλείνουν το μάτι...

takis
Καλώς ήρθες Τάκη
Και εκείνη...αν υπήρχε...να δείς πόσο λαχταριστό θα σε έβλεπε :)

γλαρένια μου
Βλέπεις ότι "η κατάσταση της κεφαλής δεν εναρμονίζεται με αυτήν του υπολοίπου σώματος"
Εντάξει. Αλλά και γιατί όχι?
Να σου πω...ούτε και εμένα θα μου άρεσε να βρεθεί μπροστά μου ένα τέτοιο πλάσμα...
Φιλιά :)))

Mr.Di είπε...

"Τα απύθμενα βάθη των ωκεανών, ανεξερεύνητα ακόμη, λόγω άλυτων προς το παρόν πρακτικών θεμάτων"

Το απύθμενο βαθος της ύπαρξης, ανεξερεύνητο ακόμη, λόγω άλυτων προς το παρόν, και για πάντα ελπίζω, πρακτικών θεμάτων.

Ανώνυμος είπε...

εγώ ξέρω μια γοργόνα όμορφη (κουκλάρα!) με μπόλικες κουταλιές μαγείας που δεν την ξέβρασε της θάλασσας το κύμα αλλά η οπτική ίνα στην οθόνη του υπολογιστή μου (και είναι κάτι για το οποίο χαίρομαι πολύ εδώ και 2 χρόνια).
να τη βάλω κι αυτή στο wikipedia μιας που έχει και γενέθλια? πού ξέρουμε? μπορεί κάποτε να γίνει μύθος...
;)
φιλιάααααααααα!!!!

mrs Smith είπε...

mr.di
Καλώς ήρθες!
Και εγώ το ελπίζω.
Έχω και μια βεβαιότητα που στηρίζεται στο ότι η φύση-που κομμάτι της είμαστε- δεν ρέπει προς την πλήξη.
Δεν είναι πολύ όμορφη η λέξη "απύθμενο"? Εδώ το στερητικό "α" προσθέτει παρά στερεί.

mpizelw μου
και εγώ σε αγαπάω και μου έχεις λείψει, πολύ μου έχεις λείψει!
Φιλιάααααααααα :))))

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Τί μαθαίνω.....τούρτα έχετε;...
Ενα γερό κομμάτι, παρακαλώ...
;-)

ΝΑ ΤΑ 100ΣΕΙΣ!!!!!!

Μμμμμ...τώρα που μαθαίνω πως είσαι και θεά... σε φαντάζομαι σαν την αριστοκρατική φιγούρα του μπλογκ σου..

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

mrs Smith είπε...

γλαρένια μου
΄χα χα χα χα χα τούρτα μπορεί να μην έχω αλλά φιλί για εσένα πάντα!!!!
Σε ευχαριστώ !!!!!
Κατά τα άλλα, ξέρεις τώρα, αυτούς που αγαπάμε με την καρδιά τους βλέπουμε και όχι με τα μάτια...

Υ.Γ. Κι΄όχι μόνο ένα φιλί :))